Wat is conversie optimalisatie (CRO)?

Conversie optimalisatie (CRO) is de praktijk van het verhogen van het percentage gebruikers dat een gewenste actie op een website uitvoert. Gewenste acties kunnen zijn: het kopen van een product, het klikken op ’toevoegen aan winkelwagen’, het aanmelden voor een dienst, het invullen van een formulier of het klikken op een link. CRO staat weer voor Conversion Rate Optimization.

Waarom is conversie optimalisatie belangrijk?

Standaarddefinities van CRO leggen hun focus op conversiepercentages, gemiddelden en benchmarks. Deze nadruk op een numerieke benadering heeft een keerzijde: hoe meer je kijkt naar spreadsheets vol met conversiegegevenspunten en -acties, hoe minder je denkt aan de personen erachter. Marketing gaat tenslotte over mensen.

Hier is een alternatieve, meer holistische en gebruikersgerichte manier om CRO te definiëren: beschouw het als het proces van focussen op het begrijpen van wat jouw gebruikers drijft, stopt en overtuigt, zodat u ze de best mogelijke gebruikerservaring kunt bieden – en dat, op zijn beurt zorgt dit ervoor dat ze converteren en uiteindelijk de conversieratio van jouw website verbetert.

Waarom denken we dat deze tweede definitie beter werkt? Omdat focussen op de laatste actie – de conversie – natuurlijk belangrijk is, maar in werkelijkheid gebeurt er veel vóór dat punt:

  • Specifieke wensen brengen mensen naar uw website
  • Specifieke barrières zorgen ervoor dat ze weggaan
  • Specifieke haakjes overtuigen hen om te converteren

Wanneer je werkt aan het verbeteren van conversies, is niet elk probleem kwantificeerbaar, ondersteund door harde cijfers en met een duidelijk antwoord. Ja: soms blokkeert een voor de hand liggend probleem 80% van je gebruikers om iets te doen, en het oplossen van dat ene probleem zal jouw hele bedrijf redden; andere keren functioneert jouw website perfect en toch converteren mensen nog steeds niet. Wanneer dit gebeurt, moet je dieper graven om het waarom te begrijpen naast de gegevens die je hebt. Met andere woorden, je moet eerst op je gebruikers concentreren.

Als je een goede zoekmachine optimalisatie (SEO) strategie hebt en zoekmachine advertentie (SEA) campagnes draait mag je het optimaliseren van de conversie nooit vergeten!

Vragen over CRO? Stel ze gerust hieronder!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *