Wat is Affiliate Marketing?

Wat als je altijd en overal geld zou kunnen verdienen – zelfs terwijl je slaapt? Dit is het concept achter affiliate marketing.

Affiliate marketing is het proces waarbij onder andere websites een commissie verdient voor het op de markt brengen van de producten van een ander persoon of bedrijf. De affiliate zoekt gewoon naar een product dat ze leuk vinden, promoot dat product en verdient een deel van de winst van elke verkoop die ze maken. De verkopen worden bijgehouden via gelieerde links van de ene website naar de andere.

Deze wijze van marketing is een geweldige manier om de verkoop te stimuleren en aanzienlijke online inkomsten te genereren. Uiterst gunstig voor zowel merken als aangesloten marketeers, heeft de nieuwe drang naar minder traditionele marketingtactieken zeker zijn vruchten afgeworpen.

Wat ons opvalt is dat het nog genoeg wordt ingezet in de marketing mix. Voor bijna ieder bedrijf is het een fantastische vorm van marketing waar een goede ROI tegenover staat.

Hoe werkt Affiliate Marketing?

Omdat affiliate marketing werkt door de verantwoordelijkheden van productmarketing en -creatie over partijen te spreiden, maakt het gebruik van de capaciteiten van een verscheidenheid aan individuen voor een effectievere marketingstrategie, terwijl bijdragers een deel van de winst krijgen. Er zijn binnen deze vorm van marketing 3 partijen:

  • Verkoper en productmakers (dit kan jouw bedrijf zijn)
  • De affiliate of adverteerder
  • De consument
  • Bonus partij: een platform die de verbindingen faciliteert, bijvoorbeeld TradeTracker.

Binnen affiliate marketing kan er dan ook gewerkt worden met verschillende commissie types. De volgende commissies of vergoedingen worden gehanteerd:

  • Pay per sale: Een percentage van de omzet.
  • Pay per lead: Een ingevulde en/of gekwalificeerde aanvraag.
  • Pay per click: Betalen per klik naar een specifieke pagina.

Je ziet bijna altijd een pay per sale commissie in de e-commerce hoek en bijvoorbeeld pay per lead in de B2B hoek. Maar ook bijvoorbeeld keukenbedrijven werken vaak met pay per lead op basis van aangevraagde brochures. In vergelijking met SEO en SEA is het wat arbeidsintensiever met het oog op relaties. Als bedrijf dat bijvoorbeeld werkt met websites die jouw producten promoot is het zeer aanbevolen om goede werkrelaties te bouwen met deze content uitgevers. Waarom? Met een goede relatie is er altijd meer mogelijk. Jouw producten in meer artikelen of blogs bijvoorbeeld. Meer exposure betekent meer kliks en verkeer wat vanzelfsprekend meer omzet oplevert.

Vragen over Affiliate Marketing? Stel ze gerust hieronder!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.