Online klanten werven met deze slimme tips

Het online klanten werven avontuur kan niet snel genoeg beginnen. Wij adviseren altijd om minimaal een website te lanceren zodra je begint met ondernemen en als bestaande ondernemer je website altijd up-to-date te houden, ongeacht of nu wel of niet met ons werkt. Je hebt waarschijnlijk wel eens statistieken gelezen die beweren dat het werven van klanten ergens tussen de 5 en 25 keer duurder (bron: Harvard Business Review) is dan het behouden van klanten.

Bovendien is de kans 50% groter dat je bestaande klanten jouw nieuwe producten uitproberen en 31% meer uitgeven dan de nieuwe. Maar dit alles betekent niet dat klantbehoud je enige focus moet zijn. Onthoud: al deze trouwe klanten waren ooit louter prospects. En houd er rekening mee dat 50% van de klanten van nature om de vijf jaar weggaan.

Nu we hebben vastgesteld hoe belangrijk het voor jouw bedrijf is om meer klanten online te bereiken en hun onverdeelde aandacht te trekken, de volgende 7 tips kan je dus gebruiken om online klanten werven onmiddellijk op te pakken.

(1) Website updaten

Het doel van je marketing- en advertentie-inspanningen is meestal om verkeer naar de website te leiden. Stel je nu de teleurstelling voor van je zuurverdiende bezoekers wanneer ze op een slecht ontworpen, visueel onaantrekkelijke website terechtkomen. Je kan er zeker van zijn dat ze niet te veel tijd zullen besteden aan het verkennen van je website, wat betekent dat ze niet zullen ontdekken hoe goed jouw producten of diensten zijn.

Misschien vind je het oppervlakkig van ze om zo gefocust te zijn op de esthetische componenten van je website, maar plaats jezelf in hun positie en vraag jezelf af of je bereid bent een waardeloze website te vertrouwen met je creditcardnummer of andere gevoelige gegevens.

Dus als je website eruitziet alsof het een overblijfsel is uit het Windows 98-tijdperk, wat eeuwen duurt om te laden, kun je er maar beter meteen iets aan doen. De kans is namelijk dan erg groot dat je website wordt beschouwd als onbetrouwbaar.

Hier zijn enkele ideeën:

  • Wit (spatie) is het nieuwe zwart! Het zal je inhoud laten ademen en de aandacht van je bezoekers richten op belangrijke elementen van jouw website.
  • Optimaliseer de navigatiebalk en help jouw bezoekers de website moeiteloos te verkennen. Webdesign met één pagina is momenteel populair, omdat het gebruiksvriendelijk is en goed werkt op verschillende apparaten. Dit wordt ook wel een landingspagina of LP genoemd.
  • Versnel de laadtijden. Naast dat je een strakke en verzorgde website verwacht, willen je bezoekers ook dat deze al laadt voordat ze erop klikken.
  • Oké, dit is overdreven, maar traagheid zal je bouncepercentages doen stijgen. De experts van Google raden aan om je laadtijden onder de 3 seconden te houden.

(2) Gebruik maken van ‘social proof’

Hoezeer je je doelgroep er ook van probeert te overtuigen dat je bedoelingen oprecht zijn en dat je producten of diensten inderdaad van uitstekende kwaliteit zijn, ze horen het toch liever van iemand anders, bij voorkeur niet gelieerd aan jouw merk.

Uit een Nielsen-enquête die in 2015 werd uitgevoerd, bleek dat 83% van de consumenten aanbevelingen van vrienden en familie meer vertrouwde dan merken. Evenzo gelooft 57% van de consumenten dat minder dan 50% van de merken herkenbare en authentieke inhoud produceert.

Dus als je een groter deel van jouw doelgroep wilt bereiken en hun aandacht wilt trekken, vraag dan jouw bestaande klanten om een ​​goed woordje voor je te doen.

Klantreviews of testimonials die je op jouw website kunt plaatsen, zullen de twijfels en vermoedens van jouw prospect over de kwaliteit van jouw producten en diensten wegnemen. Dit soort bewijs is bijzonder krachtig wanneer het wordt weergegeven op de homepagina, productpagina’s en bedankpagina – de laatste zal spijt van de klant voorkomen, een veel voorkomend fenomeen nadat een aankoop is gedaan.

(3) Lokale SEO gebruiken

Een lokale SEO-strategie is vooral effectief als je een fysieke onderneming hebt, maar zelfs als jouw bedrijf voornamelijk online actief is, is het een goed idee om je op een lokaal publiek te richten. Verschillende statistieken bevestigen deze bewering, en de meest opvallende is dat in 2017 97% van de consumenten online op zoek was naar lokale bedrijven. Evenzo bezoekt 50% van de mensen die een lokale zoekopdracht uitvoeren binnen één dag een lokale winkel. Het aanmelden bij Google mijn Bedrijf is al een goed begin.

(4) Keihard aan jouw content marketing werken

Het maken van hoogwaardige, waardevolle content die resoneert met je doelgroep en een aantal van de problemen aanpakt waarmee ze vaak worden geconfronteerd, is een geweldige manier om meer klanten online te bereiken en ze naar je website te brengen.

Lokale ondernemers denken soms dat ze het te druk hebben of niet de juiste expertise hebben om met nuttige en vermakelijke inhoud te komen, maar het kan niet verder van de waarheid zijn. Run je een restaurant? Bied een aantal interessante recepten en kooktips. Heb je een schoonheidssalon? Deel enkele huidverzorgingstips en -trucs.

Het gaat erom behulpzaam te zijn en je expertise online te tonen. Mensen doen graag zaken met gevestigde professionals, dus als je overkomt als een expert die bereid is de kneepjes van het vak te delen, zal je doelgroep natuurlijk naar je toe trekken.

Zorg voor consistente content marketing inspanningen en publiceer zoveel mogelijk berichten, want het is een onfeilbare manier om nieuwe, gekwalificeerde leads te genereren. Laat kwantiteit echter achterwege voor kwaliteit – post liever minder maar beter, dan meer maar niet zo goed.

Om de bereik verder uit te breiden, kan je de krachten met andere lokale, complementaire bedrijven bundelen en plaats je een artikel op hun blog om hun publiek te bereiken zonder dat het elkaar bijt.

(5) Onderhoud een sterke aanwezigheid op social media

Je doelgroep brengt veel van hun vrije tijd door op sociale media (hoewel uit onderzoek blijkt dat mensen op Facebook en Instagram rondhangen, zelfs als ze aan het werk zijn). Het is niet meer dan logisch om hun aandacht te trekken terwijl ze door hun feeds scrollen door een grappige foto of een boeiend stuk inhoud over een relevant onderwerp te delen.

Actief zijn op minimaal één social media platform is dus essentieel om je klanten te bereiken. Als je niet kunt beslissen welke je moet kiezen, zoek dan uit waar je doelgroep het liefste op zit en concentreer je daarop.

Naast het opbouwen van naamsbekendheid en het entertainen van je doelgroep, speelt social media nog een belangrijke rol, aangezien een groeiend aantal bedrijven het gebruikt voor bijvoorbeeld de klantenservice.

Zorg er dus voor dat je op elke vraag reageert en elke opmerking erkent, zelfs de negatieve. Je kan veel baat hebben bij het op een constructieve en behulpzame manier omgaan met negatieve feedback, omdat dit jouw bedrijf in een positief daglicht stelt en jouw potentiële en bestaande klanten laat zien dat je om hen en hun klantervaring geeft en dat je bereid bent jouw service te verbeteren.

(6) Probeer toch een betaalde advertenties

Het organische bereik neemt af. Dat betekent dat jouw doelgroep jouw berichten niet zo vaak te zien krijgt als voorheen. Het algoritme van Facebook is zodanig aangepast dat het voornamelijk berichten van vrienden en familie van gebruikers toont in een poging zinvolle persoonlijke connecties en interacties aan te moedigen. Naast Facebook is het ook mogelijk om te adverteren in Google door middel van zoekmachine adverteren. Het voordeel van Google Adwords is dat je zichtbaar bent op het moment dat jouw potentiële klant daadwerkelijk zoekt naar een product of dienst.

Wat betreft Facebook en adverteren op dit social media platform, volgens sommige schattingen ziet jouw doelgroep slechts 0,5% van de sociale media-updates van uw bedrijfspagina, wat behoorlijk teleurstellend is gezien de hoeveelheid tijd en moeite die je in jouw inhoud moet steken.

Facebook (of META tegenwoordig) heeft onbetaalde inhoud die door bedrijven en merken is gepost praktisch aan banden gelegd.

Aan de andere kant worden Facebook-advertenties geleverd met geweldige targetingopties en kan je jouw doelgroep bereiken op basis van hun locatie, interesses en vele andere parameters. Pas wel op, deze parameters worden ook sterk aan banden gelegd gezien er veel te doen is omtrent privacy.

Hoewel het bedrijf onlangs heeft aangekondigd dat adverteerders na jaren van kritiek geen doelgroepen kunnen targeten op basis van leeftijd, ras en geslacht, zijn er nog steeds veel manieren om de campagnes gedetailleerder te maken en verschillende segmenten van jouw doelgroep te bedienen met advertenties die relevant zijn voor hen.

Je kan nog steeds profiteren van hun recente koopgedrag, belangrijke gebeurtenissen in het leven, vergelijkbare doelgroepen en opties voor retargeting.

Ten slotte is Facebook retargeting een krachtige manier om op de radar van jouw verloren prospects te blijven en hen te overtuigen terug te komen en hun aankoop te voltooien, en het kan je veel nieuwe, nieuwe klanten opleveren.

(7) Geef iets gratis weg

Hoewel ons is verteld dat alleen de zon voor niets op gaat, kun je er zeker van zijn dat dit spreekwoord als muziek in de oren van je prospects klinkt. Dit magische woord, gratis, kan wonderen doen voor de promotie van jouw bedrijf, omdat het een krachtige psychologische motivator is.

Probeer ten minste enkele van deze manieren om meer klanten te bereiken, maar houd er rekening mee dat sommige ervan enige tijd nodig hebben om resultaten op te leveren, met name SEO en contentmarketing in het bijzonder.

Heb jij zelf nog goede tips? Deel ze gerust hieronder!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.