Webshop starten telefoon met webwinkel in beeldWebshop starten deel 1: Alles wat je moet weten voordat je begint

Een webshop starten kan al heel snel. Veel mensen ambiëren om als ondernemer naast hun baan aan de slag te gaan of zelfs de grote stap om een baan achter zich te laten en te starten met een webshop. Iedereen kan het, met de juiste mindset en doorzettingsvermogen kan ook jij succesvol een webshop uit de grond stampen. In deze serie van AlstublieftNieuweKlanten.nl over het starten van een webshop belichten wij ieder facet van het succesvol lanceren van een webshop.

Wist je dat er in de afgelopen 2 jaar meer dan 30.000 nieuwe webshops bij zijn gekomen? Mede door een wereldwijde pandemie is de druk op bedrijven alleen nog maar vergroot om ook online producten en diensten aan te bieden. Naast restaurants die normaal gesproken niet gerechten bij mensen thuis bracht moesten nu ineens ook online zijn. Ook fysieke winkels moesten de slag naar online wel maken en vele gevallen dus een webshop beginnen. Onthoud dus dat er veel spelers in de online wereld zijn die met een webshop de aandacht van potentiële klanten proberen te vangen. Laat dit je niet afschrikken want meer dan 25% van de webshops stoppen na 2 jaar alweer.

Een belangrijke les: Doorzettingsvermogen en vooral niet opgeven. Webshops hebben tijd nodig om klanten te scoren en vooral deze klanten terug te laten komen.

Het is een fantastisch avontuur, wat er ook gebeurd je gaat heel veel leren!

Wat moet je echt moet weten voordat je aan een webshop begint?

Er zijn tal van punten dat men niet weet voor zij beginnen aan een webshop. Wij merken dat ondernemers met een webshop te makkelijk denken of dus te snel opgeven. Voordat je begint aan een webshop ga eerst door de volgende punten heen en geef voor jezelf oprechte antwoorden. Schrijf ze op en kom erop terug als je het bijvoorbeeld even niet meer ziet zitten.

Het is simpelweg niet eenvoudig, ook een webshop kost tijd

Factor tijd, net als vele andere dingen in het leven, is een belangrijke factor waar men heel snel overheen stapt. Als je de juiste basis stappen hebt gezet met keuzes in technologie (het online fundament), inkoopvoorwaarden en -prijzen, online marketing, klantenservice en logistiek dan moet je het proces vertrouwen. Als jouw webshop gevonden wordt en je ziet langzaam aan dat er steeds meer bezoekers komen dan is het simpelweg tijd voor je de eerste bestellingen kan verwachten. Geef dus niet op!

Zoek naar lotgenoten, je staat er niet alleen voor

Mensen zijn gemaakt om elkaar te helpen. Naast dat je hiermee jouw netwerk kan vergroten is het ook altijd leuk om nieuwe mensen te ontmoeten. Leer van elkaar, wat werkt wel of wat werkt niet. Op vele vlakken hoef jij echt niet opnieuw het wiel uit te vinden. Ook op de momenten waarbij je het even niet ziet zitten kan je bij deze lotgenoten terecht om hierover te praten.

Je ontkomt er niet aan om op het begin veel zelf te doen

Zeker als je met een klein kapitaal begint ontkom je er simpelweg niet aan om vele punten zelf te moeten doen. Naast dat dit geld bespaard op het begin, wat in de marketing activiteiten moet, is het ook een goede leerschool om te begrijpen wat er bij een webshop komt kijken. Als je een fase verder bent en je wilt specialisme gaan inhuren, bijvoorbeeld een online marketing bureau, dan snap je ook beter welke specialisme je moet zoeken en wat je van deze specialisten kan en moet verwachten.

Een bron van inspiratie en hulp is Youtube. Er worden tal van hulp video’s aangeboden waar je veel inspiratie en ondersteuning kan krijgen.

Is het een hobby of wil je echt fulltime ervoor gaan?

Nog iets waar je voor jezelf een keuze in moet gaan maken is of je er parttime of fulltime mee aan de slag wilt gaan. Vele startende ondernemers hebben vaak nog een baan. Daarom zou het in eerste instantie verstandiger zijn om parttime in de avonduren, vrije dagen en in het weekend met je nieuwe webshop aan de slag te gaan. Wel een tip, controleer nog wel even of het überhaupt van je werkgever mag. Het zou vanzelfsprekend zijn dat je niet een concurrerende webshop zou mogen starten, denk hier goed om.

Doe het niet half-half, leg de laat hoog klanten verwachten dit ook

Vaak beginnen ondernemers met een webshop en besparen op facetten. Jouw klanten op internet verwachten een mate van kwaliteit en betrouwbaarheid. Als jij op internet gaat shoppen dan verwacht je ook van een Bol.com, Coolblue of een andere bekende webshop dat alles klopt. Van de productinformatie, behulpzaamheid van de klantenservice, de logistiek en verzenden van jouw bestelling, de webshop snel is en overzichtelijk, betrouwbare reviews van andere klanten en heldere USPs over bijvoorbeeld wanneer het verzenden gratis, retourbeleid en meer.

Als jij dus een webshop wilt starten en jij gaat hier half-half mee om, dan moet je niet vreemd opkijken dat je weinig tot geen bestellingen gaat krijgen. Daarom heel belangrijk, leg die lat dus hoog en leer van andere succesvolle webshops.

Wat zijn de kosten voor het beginnen van een webshop?

Start niet met 0 euro, een webshop kost geld. Wij horen te vaak dat men wil beginnen met 0 euro of dat er nog wel een abonnement voor een webshop af kan. Zo werkt het helaas niet. Maak een begroting van 12 tot 24 maanden hoe lastig ook, download hier een gratis voorbeeld begroting . Het is belangrijk om de kosten goed in kaart te brengen en op basis daarvan keuzes te maken. Welke kosten heb je minimaal om succesvol een webshop te starten?

  • Webshop technologie; Shopify is een all-in e-commerce platform en ook perfect voor nieuwe webshops. Wij adviseren altijd om het jezelf makkelijk te maken. Shopify heeft alle nodige functionaliteiten van producten, betalingssystemen, logistieke afhandeling tot klantenservice – Vanaf 27 euro per maand
  • Registratie van een domeinnaam; Probeer een leuke naam te verzinnen wat je later ook als merk goed kan bouwen. Wij raden af om namen als in2fashion, fashion2day, fashion4you en soortgelijke namen te vermijden. Bij YourHosting kan je al voor 8,99 euro per jaar een .NL naam registreren.
  • Inkoop van producten; Je moet ook niet vergeten dat je producten moet gaan testen voor je ze gaat verkopen, houd hier rekening mee in je begroting. Als je een goed product hebt gevonden (goed product waar je achterstaat, weinig concurrentie etc.) koop dan voldoende in.
  • Inpakmateriaal; De producten moeten ook verzonden worden maar onthoud, dit is ook weer een contactmoment met je klant. Maak het leuk en bijzonder. Schrijf bij je eerste 100 bestellingen bijvoorbeeld een leuk kaartje en pak het in, in een leuke bijzondere verpakking. Bezoek Drukbedrijf.nl voor lage prijzen en goede service.
  • Verzendkosten; Dit kan je vanzelfsprekend doorberekenen aan jouw klanten of je neemt het de eerste periode voor eigen rekening.
  • Gereedschap; foto camera (een iPhone met een goede camera is op het begin prima), eventueel een licht box. Daarbij eventueel andere benodigdheden die voor jouw webshop erg belangrijk zijn.
  • Boekhouding; Vergeet niet dat er iedere periode aangifte gedaan moet worden. Wij adviseren om een boekhouder in te schakelen. Bekijk in jouw omgeving of er een boekhouder in de buurt zit. Een boekhouder kost gemiddeld tussen de 50 euro tot 100 euro per maand, afhankelijk van hoeveel werk er gedaan moet worden.
  • Webwinkel keurmerk; Een bekend keurmerk is Webwinkel Keur. De kosten starten met 8,95 euro per maand.
  • Last but not least, marketing; Dit is alles van zoekmachine adverteren, social media adverteren, zoekmachine optimalisatie (ja, ook daar heb je geld voor nodig), eventueel hulp bij content marketing, e-mail marketing en meer. Begroot minimaal 500 euro (dan moet je alles zelf doen) tot 1.000 euro (hiermee kan je eventueel nadenken over de hulp van een specialist / freelancer).

Door bovenstaande punten overzichtelijk in een Excel spreadsheet te verwerken krijg je ineens een veel beter beeld van de kosten, hoeveel je dus nodig gaat hebben en hoeveel marge per bestelling je moet gaan verdienen. Denk je dat dit haalbaar is? Waar twijfel je nog aan? alle punten waar je nog over in zit schrijf deze op en bespreek ze. Soms is de oplossing eenvoudiger dan het lijkt.

> Lees verder in Deel 2 in Starten van een webshop Deel 2: De voorbereidingen en checklist hoe je de juiste voorbereidingen kan treffen om van start te gaan.

Vragen, opmerkingen of eigen ervaringen delen?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *