Wat is SEA / Zoekmachine adverteren?

Zoekmachine adverteren ook wel SEA (Search Engine Advertising) genoemd is een tak van zoekmachinemarketing, dit wordt veelal ook SEM genoemd wat weer staat voor Search Engine Marketing. Allemaal termen die geregeld jouw kant op geslingerd worden als het om online marketing gaat. Wees niet bang, wij leggen alles graag uit.

Terwijl zoekmachine optimalisatie (SEO) gericht is op het verbeteren van de zichtbaarheid in Google op basis van zoekwoorden en honderden rankingsignalen, plaatst SEA de betaalde advertentie rechtstreeks bovenaan in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google of Bing. De term zoekmachine adverteren wordt vaak gebruikt als synoniem voor zoekwoordadvertenties, waardoor ook de term PPC (pay per click ook wel betalen per klik) is ontstaan, verwijzend naar de betalingsmethode die door de adverteerders wordt gebruikt. Google’s dominantie van de markt heeft ertoe geleid dat zijn advertentieplatform, Google Adwords, een andere term is geworden voor adverteren in zoekmachines. Ondanks de verschillende gedaanten is het concept altijd hetzelfde: de advertentie boven, onder of naast de zoekresultaten plaatsen.

Hoe werkt SEA?

Het principe van zoekmachine adverteren is vrij eenvoudig. De eerste stap bij het promoten van jouw bedrijf bij Google, Bing of Yahoo is het definiëren van de zoekwoorden die relevant zijn voor jouw website. Het is daarom essentieel om de belangrijkste zoektermen te identificeren die worden gebruikt om vergelijkbare websites en aanbiedingen te vinden. Zodra je deze reeks zoekwoorden hebt, kan je beginnen met het maken van een concepttekst voor jouw advertentie. Vervolgens moet je bepalen hoeveel je bereid bent te betalen voor een bezoeker om op jouw advertentie te klikken. De positie van jouw advertentie in de resultaten kan je ook het voordeel opleveren ten opzichte van jouw concurrenten, maar dit is slechts een van de vele factoren waaruit een succesvolle SEA-campagne bestaat.

Met veel te overwegen tijdens het advertentieproces, zal een SEA-specialist, zoals AlstublieftNieuweKlanten.nl, veel tijd investeren in elke fase van het ontwikkelen, uitvoeren en onderhouden van online marketingcampagnes. In het voortraject is het belangrijk om rekening te houden met budgetten en regionale beperkingen. De bestemmingspagina’s waarnaar jouw advertentie linkt, moeten vervolgens worden geoptimaliseerd. Nadat de advertentie vervolgens is geactiveerd, kunnen de prestatiegegevens worden geanalyseerd en marketingmethoden worden verfijnd.

Om een ​​advertentie het gewenste effect te laten hebben, is het niet ongebruikelijk dat adverteerders hun tekst meerdere keren moeten herschrijven voordat ze een aansprekende tekst hebben gemaakt met soepel geïntegreerde trefwoorden.

Vragen over SEA? Stel ze gerust hieronder!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *