Wat is Performance Marketing?

Performance marketing is de term die wordt gebruikt voor online marketingcampagnes waarbij adverteerders marketingbedrijven of advertentieplatforms betalen voor behaalde resultaten, zoals klikken of conversies. SEA en affiliate marketing zijn hier een voorbeelden van.

In tegenstelling tot traditionele en organische marketing, zoals SEO, wordt performance marketing specifiek gebruikt om acties te stimuleren, deze acties te volgen en te meten, en dit alles terwijl de ROI van elke campagne of activiteit gedetaileerd wordt gemeten.

Hoewel grote bedrijven miljoenen euro’s kunnen uitgeven aan branding, moeten de meeste bedrijven zich concentreren op het resultaat om winstgevend te blijven. Performance marketing legt de macht terug in de handen van de adverteerder. Je bepaalt de actie en betaalt vervolgens wanneer die actie is voltooid – of het nu een verkoop, lead of klik is.

Hoe is performance marketing anders?

Bij de meeste traditionele vormen van adverteren betaalt de adverteerder vooraf een vergoeding voor advertentieruimte, onafhankelijk van de prestaties. Dat kan betekenen dat honderden tot duizenden euro’s worden uitgegeven zonder ooit een conversie te zien. Een goed voorbeeld zijn mediahuizen als NU.nl die flink verdienen aan banneradvertenties. Deze banneradvertenties vallen overigens wel vaak onder de awareness campagnes. Met performance marketing betalen adverteerders alleen voor succesvolle transacties.

Voordelen van Performance Marketing

Native advertising is het perfecte voorbeeld van performance marketing: adverteerders maken advertentiecampagnes voor een specifiek conversiedoel en betalen alleen voor klikken of andere conversieacties. Vergelijk dit met bijvoorbeeld een tv-advertentie die gedurende een bepaalde periode en frequentie loopt, maar er is geen garantie hoeveel consumenten deze zullen zien of erop zullen reageren.

Dit raakt de kern van de voordelen van Performance marketing. Deze vorm van marketing richt zich op tracking en attributie, waardoor marketeers veel meer controle hebben over hun budget en ROI.

Vragen over Performance Marketing? Stel ze gerust hieronder!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.