Nieuwe klanten aantrekken b2bNieuwe klanten aantrekken B2B, dit is hoe je het kan doen

Heb je het gevoel dat je altijd een zware strijd voert om een verkoop te scoren? Nieuwe klanten aantrekken in het B2B segment kan lastig zijn. Je bent niet alleen. “Klanten winnen en behouden” is het belangrijkste marketingdoel voor eigenaren van kleine bedrijven, en dit is een voortdurende uitdaging vanwege tijd- en budgetbeperkingen. En zelfs als jouw klantenlijst vol is, moet jij jouw verkooppijplijn de komende maanden vol houden – anders riskeer je later ernstige cashflowproblemen te krijgen. Het aantrekken van nieuwe klanten uit het B2B segment is soms lastiger, maar dat hoeft niet.

Hier zijn 10 marketingtips voor eigenaren van kleine bedrijven die ervoor zorgen dat jouw potentiële B2B klanten in de rij staan ​​om zaken met jou te doen.

1. Lanceer een nieuw product of dienst

Als jouw klanten tevreden zijn met jouw huidige aanbod, maar jij wilt groeien, is het misschien tijd om iets nieuws in de mix op te nemen. Luister goed naar de feedback van jouw klanten en identificeer nieuwe gebieden waarop jij hen mogelijk kunt helpen. Mensen zijn bereid meer te betalen om grotere problemen op te lossen, dus denk na over de problemen die jij mogelijk kunt aanpakken door een nieuwe oplossing te lanceren.

2. Maximaliseer het potentieel van jouw CRM

Als je je meer een slaaf van technologie dan een meester voelt, is het tijd om dat om te draaien. CRM- en verkooppijplijnsoftware zit boordevol automatiseringen en aanpassingen die de sleur uit jouw marketingprocessen kunnen halen, dus profiteer ervan!

3. Probeer online marketing eens

Hoewel 29 procent van de bedrijfseigenaren aangaf dat ze geen gebruik zullen maken van digitale marketing, blijft internet marketing een van de minst dure tactieken waarin jij kunt investeren. Een display-advertentie van Google, een betaalde zoekopdracht of een Facebook-advertentie kost misschien maar een paar honderd dollar – maar kan met minimale moeite een hooggekwalificeerd, kant-en-klaar publiek bereiken. Een van de beste aspecten van digitale marketing in B2B is de flexibiliteit: als een advertentie niet werkt, duurt het slechts enkele minuten om aanpassingen aan te brengen. Nieuwe klanten aantrekken in het B2B segment kan je dus door middel van online marketing vereenvoudigen.

4. Vraag jouw huidige klanten om referenties

Maak een eenvoudige verwijzingssjabloon die jij kunt delen met jouw beste klanten. De sleutel tot succes is volgens marketingprofessional Craig Severinsen om de verwijzing te vragen op het moment dat je klant het meest tevreden is met je werk. Vang ze in een positieve gemoedstoestand, en ze vinden het niet erg om die extra stap te doen om meer zaken op jouw manier te sturen.

5. Gebruik Facebook en SEO voor lokale bedrijven

Hoewel Facebook-advertenties en SEO voor de massamarkt lastig kunnen zijn, zelfs voor doorgewinterde professionals, is het een ongelooflijk lucratieve en kosteneffectieve techniek voor lokale bedrijven. Als jij lokale B2B-klanten hoopt te vinden, registreer je dan op “Google Mijn Bedrijf” en begin met het optimaliseren van jouw website voor lokale zoektermen. Gebruik de lokale taal in jouw Facebook-advertenties (‘Hey, Leeuwarder-bedrijfseigenaren!’) om de aandacht te trekken.

6. Gebruik direct mail om op te vallen

Als jij een product of dienst met een hoog ticket verkoopt, wat is dan een betere manier om op te vallen dan door gepersonaliseerde mailings of aanbiedingen te sturen naar jouw beste prospects? Hoewel jouw concurrenten met onpersoonlijke e-mails mogelijk remarketing naar potentiële klanten sturen, laat je een sterkere indruk achter door een gestroomlijnde brochure, ansichtkaart of cadeau te sturen.

7. Neem een stand op een beurs

Beurzen is vaak de rode draad van B2B-marketing. Waarom? Deze evenementen zitten vol met besluitvormers in jouw doelgroep die klaar zijn om te kopen.

Maar als je gaat, ga dan voorbereid. Ontdek wie aanwezig zullen zijn en stem jouw marketingberichten af ​​op hun branche. Het belangrijkste is dat je een plan voor de show en na de show hebt. Verleid potentiële klanten naar jouw stand met een e-mailcampagne vooraf, en zorg ervoor dat jij jouw bezoekers na het evenement koestert.

8. Bestudeer jouw concurrenten

Als jij niet zeker weet welke marketingrichting jij moet volgen, gebruik dan jouw concurrenten als richtlijn. Op welke zoektermen ranken ze? Sturen ze digitale billboards door de stad, sturen ze lokale mailings, doen ze YouTube-videoadvertenties of bezoeken ze beurzen? Maak gebruik van de trends in jouw branche om nieuwe ideeën op te doen voor het benaderen van jouw marketingstrategie.

9. Gebruik social media om relaties op te bouwen

Een van de gemakkelijkste manieren om uzelf (of jouw verkoopteam) onder druk te zetten en de basis te leggen voor een gestage stroom klanten in de toekomst, is door nu relaties op te bouwen. Gebruik sociale media om nieuwe connecties te ontdekken en gesprekken aan te gaan.

10. Ga aan de slag met content marketing

Content marketing heeft een tweeledig doel om jouw site hoger te laten scoren voor de belangrijkste zoektermen in jouw branche, en tegelijkertijd jouw publiek te informeren over de waarde van de oplossing die jij biedt.

De inhoud die jij maakt – blogs, lange artikelen, casestudy’s en meer – hoeft maar één keer te worden gemaakt, maar zal maandenlang vruchten afwerpen. Zelfs als je een heel klein bedrijf bent, als je al een expert bent in je branche, zou het niet meer dan een paar uur per week moeten kosten om zelf deskundige bloginhoud te schrijven.

Heb jij nog meer tips om B2B klanten aan te trekken? Deel deze hieronder!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.